Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękami, obawami i fobiami?

Rodzice mogą pomóc dzieciom rozwijać umiejętności i pewność siebie, aby te mogły przezwyciężyć lęki i mniej ulegać fobiom. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy pięć przykładowych metod, które mogą być pomocne.

1. Zaakceptuj to, że jego strach jest prawdziwy.

Choć wydaje się to trywialne, jest on prawdziwy dla twojego dziecka i powoduje u niego uczucie lęku i niepokoju. Możliwość mówienia o lęku pomaga – słowa często zabierają część mocy negatywnego uczucia. Jeśli porozmawiasz ze swoim dzieckiem, jego strach może stać się mniej potężny.

2. Nie umniejszaj poczuciu strachu.

Nigdy nie umniejszaj poczuciu strachu jako sposobu na zmuszenie dziecka do pokonania go. Mówiąc: “Nie bądź śmieszny! W twojej szafie nie ma potworów!” może zmusić twoje dziecko do pójścia spać, ale to nie sprawi, że jego strach zniknie.

jak radzić sobie z lękiem u dziecka

3.Nie zaspokajaj lęków.

Jeśli twoje dziecko nie lubi psów, nie zakładaj z góry, że trzeba ich unikać. To tylko wzmocni poczucie, że psów należy się bać. Zapewnij dziecku wsparcie i delikatną opiekę, gdy zbliżacie się do obiektu będącego źródłem strachu lub do stresującej sytuacji.

4. Naucz dzieci, jak oceniać strach.

Dziecko, które potrafi wyobrazić sobie intensywność lęku w skali od 1 do 10, przy 10 może być w stanie “zobaczyć” strach jako mniej intensywny niż pierwotnie sobie wyobrażało. Młodsze dzieci mogą pomyśleć o tym, jak są “pełne strachu”, oceniając go “aż do kolan”, “aż do żołądka”, a kiedy są bardziej przerażone “aż po czubek głowy”.

5. Naucz dziecko strategii radzenia sobie ze stresem.

Wypróbuj te łatwe do wdrożenia techniki. Wykorzystując cię jako “bazę”, dziecko może wyruszyć w kierunku tego, czego się obawia, a następnie wrócić do ciebie – do bezpieczeństwa. Dzieci mogą także nauczyć się pewnych pozytywnych wypowiedzi (takich jak “Mogę to zrobić” i “Dam radę”), aby powiedzieć je sobie, kiedy odczuwają niepokój. Techniki relaksacyjne są równie pomocne, np. wizualizacja (unoszenia się w chmurze lub leżenia na plaży) czy głębokie oddychanie (wyobrażając sobie, że płuca są balonami i pozwalają im powoli opróżniać się).

Jeśli Twoje dziecko ma duży problem z lękiem lub fobiami, potrzebna może okazać się pomoc specjalisty.

W takim przypadku, zalecamy wizytę w Naszej Poradni.

Projekt bez tytułu

Gliwice

ul. Piwna 17c

Projekt bez tytułu

Katowice

ul. Fliegera 16a

Uwaga! Przy ulicy Fliegera obowiązuje zakaz parkowania. Zalecamy korzystanie z płatnych miejsc parkingowych przy stacji Lotos (Mikołowska 58) 4 zł/h lub bezpłatnych przy ul. Lisieckiego.

Poradnia FOCUS

Centrum Terapii i Wspomagania Rozwoju

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej

psycholog
psycholog dziecięcy
psychiatra
psychiatra dziecięcy
psychoterapeuta
logopeda
wwr
integracja sensoryczna
rehabilitacja

Dane do przelewu:

Centrum Terapii i Wspomagania Rozwoju
FOCUS Woźniak Mateusz,
ul. Piwna 17 c, 44-100 Gliwice,
NIP: 969-163-12-15

Nr konta: 14 1050 1298 1000 0092 5493 7114

Napisz do Nas:

rejestracja.focus@gmail.com

Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Instagram
error

Podobał Ci się ten artykuł? Prosimy podziel się wartościową treścią z innymi! :)