Co to jest Integracja Sensoryczna?

Z tego artykułu dowiesz się co to jest integracja sensoryczna, na czym polega terapia metodą SI oraz jak mogą objawiać się zaburzenia integracji sensorycznej – zapraszamy do lektury!

co to jest integracja sensoryczna

Często słyszymy od rodziny czy znajomych takie uwagi, kiedy nasze dziecko nie zachowuje się tak jak byśmy chcieli i bagatelizujemy niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej (SI).

Mózg rejestruje, przetwarza i selekcjonuje odbierane przez układy zmysłów z własnego ciała i środowiska zewnętrznego informacje, w konsekwencji wywołuje odpowiednią reakcję umożliwiającą modyfikowanie i adaptowanie otoczenia do swoich potrzeb.  Niewłaściwe reakcje i działanie któregoś zmysłu może prowadzić do zaburzeń integracji sensorycznej. 

Integracja sensoryczna tworzy się i doskonali w części ośrodkowego układu nerwowego. Niewłaściwy dopływ bodźców, obrazów, dźwięków zaburzają cały proces integracji sensorycznej, w efekcie końcowym pojawia się zdenerwowanie (nasz system nerwowy nie reaguje odpowiednio), które może prowadzić do rozwinięcia się trudności szkolnych, zakłóceń w życiu emocjonalnym, rodzinnym, społecznym, zaburzeń snu, zaburzeń koncentracji. Zaburzenia i zmiany w zachowaniu dziecka najczęściej jako pierwsi zauważają rodzice i nauczyciele.

co to jest integracja sensoryczna

Skąd biorą się zaburzenia integracji sensorycznej ?


Czynnikami prowadzącymi do zaburzeń SI mogą być:

– uwarunkowania genetyczne lub dziedziczne

– przebieg ciąży i porodu ( palenie papierosów, substancje szkodliwe dla płodu, picie alkoholu, używki, mnoga ciąża, przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa, stres dziecka wywołany cięciem cesarskim, żółtaczka, niedostateczna stymulacja, hospitalizacja)

– inne czynniki ( aktualnie problem zaburzeń integracji sensorycznej dotyczy około 10-15% dzieci).

Integracja sensoryczna – diagnostyka.


Rodzice lub opiekunowie często zastanawiają się, nie są pewni czy potrzebna jest konsultacja specjalisty. Zastanów się nad tym, czy problem, który istnieje przeszkadza dziecku w codziennym funkcjonowaniu? Czy problem przeszkadza rówieśnikom i innym osobom w otoczeniu dziecka? Czy nauczyciele lub inne osoby zaznaczają, że dziecko potrzebuje oceny specjalisty?

Profesjonalną i dokładną diagnozę może przeprowadzić tylko certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej. Zanim rozpocznie się terapia konieczna jest rozmowa specjalisty z rodzicami dziecka, aby uświadomić im problem i rozwiać obawy, następnie przeprowadzenie szczegółowego wywiadu i testu, który ma pomóc terapeucie w poznaniu historii sensoryczno-motorycznej pacjenta.

W teście znajdują się pytania dotyczące aktywności, zachowania, samoregulacji i reakcji dziecka na poszczególne wrażenia sensoryczne. Po analizie i ocenie specjalista decyduje o podjęciu terapii i ustala obszary, które wymagają pracy z terapeutą. Terapia może częściowo lub w znacznym stopniu usunąć przeszkody utrudniające rozwój dziecka.

co to jest integracja sensoryczna - porady dla rodziców

Terapia SI – na czym polega?


Terapia integracji sensorycznej polega na szeroko ukierunkowanej aktywności, ćwiczeniach i zabawie   proponowanej dziecku, która ma na celu wsparcie rozwoju i poprawę organizacji w układzie nerwowym co wpływa na zachowanie w sferze motorycznej i emocjonalnej, zdobycie i rozwijanie umiejętności koncentracji na danym ćwiczeniu, polepszenie koordynacji, kształtowanie uwagi i polepszenie kontaktów z rówieśnikami. 

Dziecko podczas zajęć nie nudzi się – zajęcia są urozmaicone i atrakcyjne ponieważ wykorzystywane są różnego rodzaju huśtawki, trampoliny, drabinki, liny, basen z piłeczkami czy mokre żelowe kulki. Ćwiczenia dla najmłodszych dzielimy na dwie kategorie: ćwiczenia z zakresu motoryki małej (małe partie mięśniowe) i ćwiczenia z zakresu motoryki dużej (duże partie mięśniowe).

Stosowanie dwóch metod jest kluczowe do osiągnięcia prawidłowej i efektywnej terapii. Pierwszą metodą jest dostarczenie dziecku odpowiedniej ilości bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, smakowych i proprioceptywnych oraz przedsionkowych podczas ćwiczeń.

Po drugie bardzo ważne jest indywidualne podejście do dziecka, nie można zapomnieć o wyjątkowości każdego malucha, dane ćwiczenie jednemu dziecku może pomóc i sprawić radość, a na drugie może wpłynąć niekorzystnie i wywołać lęk, dlatego najważniejszym elementem jest ustalenie indywidualnego planu terapii uwzględniając potrzeby malucha.

Dysfunkcje integracji sensorycznej, objawy

Dysfunkcje integracji sensorycznej najczęściej objawiają się:


– wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce

– niewłaściwym poziomem uwagi

– obniżonym poziomem koordynacji ruchowej

–  opóźnionym rozwojem mowy

– nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej

– trudnościami w zachowaniu

– ma trudności z czytaniem i pisaniem; często odwraca znaki graficzne, ma problem z przepisywaniem i przerysowaniem z tablicy

–  ma problem z używaniem nożyczek, rysowaniem po śladzie

– nie lubi karuzeli i huśtawki; lub przeciwnie uwielbia

– nie potrafi się odnaleźć w nowym miejscu, czuje się zagubione

Przeczytaj również:
Moje dziecko się jąka – co robić?
Kiedy udać się do fizjoterapeuty z niemowlakiem?
Fobia szkolna – Dlaczego dziecko boi się iść do szkoły?
Dlaczego dziecko nie słucha?
Jaka jest rola dotyku w rozwoju człowieka?
Gdzie w Gliwicach można udać się z dzieckiem do psychologa?

Integracja sensoryczna – porady dla rodziców.


Grupa ekspertów w dziedzinie integracji sensorycznej opracowała kilka podstawowych rad dla rodziców oraz sugestii w codziennym postępowaniu z dzieckiem z zaburzeniami:

– określ jakiego rodzaju bodźców dziecko poszukuje, a z jakich rezygnuje

– rozpoznaj mocne i słabe strony swojego dziecka

– identyfikuj się z dzieckiem, próbując zrozumieć jego zachowanie, by łatwiej wprowadzić zmiany

– zauważaj pozytywne zachowania i je chwal

– proponuj dziecku małe, realne cele

– zapewniaj doświadczenia ruchowe, zabawy sensoryczne

– daj dziecku kontrolę nad decyzjami

– trzymaj nerwy na wodzy, nie daj się wyprowadzić z równowagi

– mów dziecku o plamach na cały dzień, uprzedzaj o zajęciach; unikaj niespodzianek.


Źródło:
http://www.nowapediatria.pl/wp-content/uploads/2015/02/np_2014_097-102.pdf?fbclid=IwAR2JflGmi3HK9JfNjNtpZItXFqL-XmiyrrfKIVCbTD2VJiU6zqfw6AxYbXQ 
Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej
https://www.pstis.pl/pl/html/index.php?v2=block&str=podstrona_objawy