Stres w psychologii

Stres, towarzyszy nam niemal codziennie. Stresujemy się prawie wszystkim. Poziom stresu zwiększa się w szczególnie trudnych sytuacjach, gdzie jesteśmy zagrożeni lub mamy poczucie zagrożenia fizycznego, społecznego lub psychicznego.
Stres jest przede wszystkim powodem depresji, frustracji, znacznie rzadziej jest sojusznikiem w osiąganiu sukcesów i wytyczonych celów.
Stres dawkowany w niewielkich ilościach jest niezbędną i nieodłączną częścią naszego życia, jednak w dzisiejszym dynamicznym świecie naturalne ludzkie reakcje często wymykają się nam spod kontroli i zagrażają efektywności naszej pracy, spokojowi ducha, a nawet zdrowiu.

Stres jest definiowany w psychologii jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki, a wymogami sytuacji, charakteryzująca się brakiem równowagi psychicznej i fizycznej.

Możemy wyróżnić zarówno dobry jak i zły stres.

Funkcje stresu

Stres może spełniać pozytywną funkcję, gdyż w pewnych sytuacjach mobilizuje człowieka do efektywniejszego działania. Taki pozytywny stres określa się mianem eustresu, a nadmierny stres, powodujący szkody, nazywa dystresem.

Przyczyną stresu są najczęściej silne przeżycia emocjonalne, które mogą być zarówno pozytywne jak i negatywne np. śmierć bliskiej osoby, choroba, zmiana stanu cywilnego, narodziny dziecka lub utrata pracy, przejście na emeryturę. W takich chwilach nie potrafimy racjonalnie myśleć i radzić sobie ze stresem. W życiu codziennym pojawia się jednak bardzo wiele drobnych sytuacji stresujących nad którymi powinniśmy nauczyć się zapanować np. egzamin, rozmowa kwalifikacyjna, ważne spotkanie, stłuczka samochodowa czy pierwszy dzień w nowej pracy to chwile, w których emocje biorą górę.

Typowe sposoby radzenia sobie ze stresem

Jest wiele psychologicznych sposobów postępowania wykorzystywanych przez ludzi dla opanowania stresu w różnych sytuacjach. Mają one niejednakową skuteczność, co zależy nie tylko od samej sytuacji, w której są wytwarzane i stosowane, ale także od cech jednostki np. wiedzy, inteligencji, życiowego doświadczenia itp. Jest rzeczą naturalną, normalną, że człowiek unika sytuacji trudnych i stresotwórczych. Stara się nie dopuścić do ich powstania lub jeśli już zaistniały, próbuje się z nich wycofać czy nawet uciec.

Strategie radzenia sobie ze stresem

– Strategię zachowania dystansu emocjonalnego (kształcenie umiejętności opanowania stresu i odpowiedniej reakcji na stres, czyli nie obwinianie się, nie wyolbrzymianie sytuacji stresowej).

– Strategię zachowania zdrowia (ćwiczenia fizyczne, różne sposoby relaksu, ruch na świeżym powietrzu, ćwiczenia medytacyjno-koncentracyjne, prawidłowe odżywianie się).

– Strategię wsparcia społecznego (korzystanie z pomocy rodziny, przyjaciół).

Terapia indywidualna w walce ze stresem

Terapia indywidualna opiera się na pracy pacjenta z terapeutą w indywidualnym kontekście spotkania jakim jest sesja terapeutyczna.

W jej ramach tworzy się  rodzaj dobrego porozumienia między pacjentem a psychoterapeutą, opierającego się na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. W takich warunkach pacjent może przepracowywać różnego typu problemy. Zadaniem terapeuty jest towarzyszenie mu w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania jego problemów, przy zachowaniu szacunku do tempa i gotowości do zmian, jakie wykazuje pacjent.

Recepta na stres?

Nie ma jednej uniwersalnej recepty, skutecznego sposobu czy przepisu na poradzenie sobie ze stresem. Efektywność tych sposobów zależy od wielu czynników. Wynikają one z indywidualnych cech psychicznych i biologicznych każdego z nas – tego, jakie mamy cechy, jak funkcjonuje nasz organizm, a zwłaszcza nasz układ nerwowy.

Pamiętajmy że:

  • Aktywność pomaga redukować stres.

  • Odpoczynek i regeneracyjny sen to lekarstwo na skołatane nerwy.

  • Spędzanie czasu z osobami, które potrafią nas rozbawić i pocieszyć to klucz do odprężenia się.

  • Przed trudnymi spotkaniami warto się dobrze przygotować, żeby uniknąć niepotrzebnych i nieprzewidzianych stresujących sytuacji.

  • Czasami trzeba sobie odpuścić, gdyż nie na wszystko mamy wpływ 🙂

stres

Źródła:

Greenberg M. Mózg odporny na stres. Rebis 2018

Heszen I. Psychologia stresu. PWN 2016

https://medycynaipasje.com.pl/a1595/Dobry-i-zly-stres.html/

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Instagram

Blog

Stres, liczne obowiązki, deadline.
Wszystko to może wpłynąć na kondycję
psychiczną Twojego pracownika.
Pamiętaj, możesz mu pomóc.

Nurty psychoterapii

Czy Ty też zastanawiałeś się skąd biorą
się Twoje codzienne problemy?
W znalezieniu odpowiedzi pomoże
skrojona na miarę psychoterapia.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.