Trening Umiejętności Społecznych Dla Dzieci Katowice (TUS), okładka

TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych


Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.

Rejestracja online

Zadzwoń do nas!

Spis treści:

  1. Czym są umiejętności społeczne?
  2. Dlaczego umiejętności społeczne są ważne?
  3. Jakie elementy są niezbędne do rozwijania umiejętności społecznych?
  4. Jak rozpoznać, że moje dziecko ma problemy z umiejętnościami społecznymi?
  5. Jakie inne problemy mogą wystąpić, gdy dziecko ma trudności z umiejętnościami społecznymi?
  6. TUS Katowice – jak poprawić umiejętności społeczne?
  7. TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego powinnam zgłosić dziecko na terapię?
  8. Do czego mogą prowadzić trudności z umiejętnościami społecznymi, jeśli nie są leczone?

W dzisiejszym świecie rodzice są bardziej niż kiedykolwiek zaniepokojeni tym, czy ich dziecko poradzi sobie w sytuacjach społecznych. Ze względu na gry i media społecznościowe dzieci nie doświadczają takiego samego poziomu osobistych interakcji społecznych. W wyniku tego zjawiska wielu dzieciom brakuje niezbędnych umiejętności do skutecznego funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami.

Wielu młodych ludzi doświadcza izolacji społecznej, braku pewności siebie w kontekście umiejętności społecznych i lęku przed odrzuceniem. Dodatkowo, obowiązujące do niedawna restrykcje związane z kwarantanną z powodu Covid-19 nie przyczyniły się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dzieci i ich gotowości do uczestnictwa w życiu społecznym.

Jednak mamy dobrą wiadomość – możemy pomóc. Nasze zajęcia z umiejętności społecznych są zaprojektowane w celu nauczania odpowiednich, dostosowanych do rozwoju umiejętności społecznych w środowisku, które jest zarówno zabawne, interaktywne, jak i skuteczne. Członkowie naszej grupy otrzymują niezbędne narzędzia, które pomagają im czuć się pewnie. Nasz program sprawi, że Twoje dziecko będzie gotowe do udziału w różnorodnych sytuacjach społecznych.

Nasza poradnia wspiera dzieci, pomagając im zdobyć niezbędne umiejętności do pewnego funkcjonowania i posiadania wiedzy w sytuacjach społecznych. W przeszłości nauczanie umiejętności społecznych uznawano za konieczne jedynie w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

U nas każde dziecko może skorzystać z mocnego zestawu umiejętności społecznych. Nasz program nauczania został zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dzieciom zdobywać niezbędne umiejętności w sposób produktywny, zabawny i interaktywny. Uwzględniamy indywidualne potrzeby, jednocześnie zapewniając naszym uczniom podstawowe umiejętności umożliwiające pewne poruszanie się w sytuacjach społecznych.


W jaki sposób wspieramy rozwój kompetencji społecznych u dzieci, takich jak umiejętność rozpoznawania emocji, współpracy, nawiązywania przyjaźni i rozwiązywania konfliktów?

Dla utworzenia zdrowych relacji z innymi ludźmi i zachowania dobrego zdrowia psychicznego, dzieci muszą posiąść umiejętność zrozumienia zasad społecznych i rozwijania różnorodnych umiejętności społecznych, takich jak regulacja emocji, dobre maniery i rozwiązywanie konfliktów.

Dzieci uczą się, obserwując, gdy prezentujemy dobre wzorce do naśladowania i czerpią korzyści z tworzenia środowiska, które nagradza samokontrolę. Jednak nic nie zastępuje bezpośredniego doświadczenia w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, takich jak zmiana kolejności, samoregulacja, praca zespołowa i przyjmowanie perspektywy, co jest niezbędne do rozwoju dzieci.

Jakich umiejętności społecznych muszą się nauczyć dzieci?

  • Rozpoznawanie emocji u innych ludzi.
  • Utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
  • Komunikacja dwukierunkowa.
  • Umiejętność samoobrony.
  • Skuteczne wyrażanie potrzeb.
  • Kontrola emocji.
  • Efektywne słuchanie innych.
  • Wyrażanie własnych emocji.
  • Praktykowanie cierpliwości.
  • Respektowanie granic innych.
  • Rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Współpraca i dzielenie się.
  • Nawiązywanie i utrzymywanie relacji przyjacielskich.
  • Postępowanie zgodnie z instrukcjami.
  • Bycie fair play.
  • Zrozumienie perspektywy innych osób.
  • Stosowanie dobrych manier.
  • Radzenie sobie z agresją ze strony innych.
  • Udział w zajęciach grupowych.
  • Przestrzeganie zasad higieny.

Już od najwcześniejszych lat życia dziecko zdobywa podstawowe umiejętności (dwustronna komunikacja), kiedy niemowlę zaczyna świadomie nawiązywać kontakt wzrokowy z rodzicami i naśladować mimikę twarzy. Natomiast bardziej zaawansowane umiejętności, jak radzenie sobie z konfliktami i utrzymywanie samokontroli w trudnych lub konfrontacyjnych sytuacjach społecznych, rozwijają się z upływem lat.

Wsparcie w rozwoju społeczno-emocjonalnym swojego dziecka można zapewnić, zachęcając je do uczestnictwa w grach i zajęciach dostosowanych do jego wieku.

Trening Umiejętności Społecznych Dla Dzieci Katowice (TUS)

Czym są umiejętności społeczne?


Umiejętności społeczne to umiejętności, które wykorzystujemy codziennie w relacjach i komunikacji z innymi ludźmi. Obejmują zarówno komunikację werbalną, jak i niewerbalną, taką jak mowa, gesty, ekspresję twarzy i język ciała.

Posiadanie silnych umiejętności społecznych oznacza, że osoba potrafi skutecznie zachować się w sytuacjach społecznych, zna zarówno jawne, jak i niejawne zasady komunikacji. Dzieci z zdiagnozowanymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), całościowymi zaburzeniami rozwoju i zespołem Aspergera napotykają trudności w rozwijaniu umiejętności społecznych.

Dlaczego umiejętności społeczne są ważne?


Umiejętności społeczne pełnią kluczową rolę w umożliwianiu budowania i utrzymywania pozytywnych interakcji z innymi ludźmi. Szczególnie istotne są w kontekście nawiązywania i utrzymywania przyjaźni. Interakcje społeczne mogą być czasem wyzwaniem. Dlatego powinniśmy posiadać umiejętność stosowania skutecznych strategii, aby rozwiązywać konflikty i radzić sobie z trudnościami, które mogą pojawić się podczas komunikacji. Ważne jest, aby dziecko wykazywało się „empatią”, czyli zdolnością do postawienia się w sytuacji innej osoby i zrozumienia jej uczuć. To umożliwia reagowanie w sposób empatyczny i troskliwy na emocje innych.


Uwaga i koncentracja: Trwałe skupienie uwagi, wykonywanie zadań bez rozpraszania się oraz zdolność do utrzymania wysiłku przez odpowiednio długi czas w celu wykonania zadania.

Język receptywny: Polega na zrozumieniu komunikatów słownych. To umiejętność doszukiwania się sensu, łatwość w uchwyceniu morału i wyciąganie wniosków.

Język ekspresyjny: Wykorzystywanie języka poprzez mowę, znaki lub alternatywne formy komunikacji w celu przekazywania pragnień, potrzeb, myśli i pomysłów.

Umiejętności związane z zabawą: Dobrowolne zaangażowanie się w czynności motywowane własnymi pragnieniami, zazwyczaj kojarzone z przyjemnością, z możliwością orientacji na cel.

Umiejętności przedjęzykowe: Sposoby komunikowania się bez użycia słów, obejmujące gesty, mimikę, naśladowanie, wspólną uwagę i kontakt wzrokowy.

Samoregulacja: Zdolność kontrolowania, utrzymywania i dostosowywania swoich emocji, zachowania, uwagi oraz poziomu aktywności w sposób adekwatny do danej sytuacji w kontekście społecznym.

Funkcjonowanie wykonawcze: Umiejętności związane z wyższym poziomem myślenia i rozumowania.

Planowanie i sekwencjonowanie: Kolejne, wieloetapowe realizowanie zadania w celu osiągnięcia określonego rezultatu.

Trening Umiejętności Społecznych Dla Dzieci Katowice TUS

Jak rozpoznać, że moje dziecko ma problemy z umiejętnościami społecznymi?


Jeśli dziecko doświadcza trudności w umiejętnościach społecznych, może przejawiać różne zachowania, takie jak:

  • Unikanie trwałego kontaktu wzrokowego, używanie go nieregularnie lub utrzymywanie upartego spojrzenia.
  • Problemy z prowadzeniem rozmów, związane z brakiem zdolności do płynnego dialogu z partnerem komunikacyjnym.
  • Trudności z adekwatnym używaniem mowy ciała, takie jak utrzymywanie odpowiedniej odległości od rozmówcy.
  • Nieprzestrzeganie form grzecznościowych komunikacji, np. brak używania słów „proszę”, „dziękuję”, „dzień dobry”, „do widzenia”.
  • Nieumiejętność rozpoczynania i kończenia rozmów, częste przerywanie innym.
  • Trudności w utrzymaniu tematu rozmowy i wplatanie niezwiązanym z nim komentarzy.
  • Skłonność do rozmawiania „do” drugiej osoby zamiast angażowania się w dwustronną rozmowę „z” nią.
  • Brak umiejętności zadawania odpowiednich pytań.
  • Powtarzanie informacji i skupianie się na tematach, które interesują dziecko, bez uwzględnienia innych osób.
  • Niewielkie lub żadne zainteresowanie tym, co druga osoba ma do powiedzenia.
  • Trudności w zrozumieniu żartów, sarkazmu i informacji niedosłownych.
  • Dosłowna interpretacja mowy, np. brak ruchu w odpowiedzi na prośbę o otwarcie drzwi.
  • Szybkie, stresujące, rytmiczne, intonacyjne, wysokie i/lub monotonne mówienie.
  • Brak zdolności do rozróżniania różnych tonów głosu i odczytywania wskazówek z twarzy.
  • Unikanie prośby o wyjaśnienie w przypadku dezorientacji lub niejasności sytuacji.
  • Skłonność do nadmiernego ujawniania osobistych informacji nieznajomym.
  • Mała świadomość obecności innych i nieumiejętne odczytywanie uczuć innych ludzi na podstawie sygnałów werbalnych i niewerbalnych.
  • Nieumiejętność skutecznego reagowania na dokuczanie, złość, niepowodzenie i rozczarowanie.
  • Brak umiejętności dostosowywania języka do różnych sytuacji komunikacyjnych.
  • Brak empatii, czyli trudność w wyobrażaniu sobie, jak to jest być w sytuacji innej osoby.
  • Brak zdolności do wyobrażenia sobie różnych rzeczy.
  • Egocentryczne podejście do świata.
  • Niezrozumienie konsekwencji swoich działań.

Jakie inne problemy mogą wystąpić, gdy dziecko ma trudności z umiejętnościami społecznymi?



Kiedy dziecko napotyka trudności w umiejętnościach społecznych, może również doświadczać problemów z:

  • Zachowaniem: Unikanie wydarzeń społecznych czy niewłaściwe zachowania, takie jak szarpanie rówieśników za włosy czy krzyczenie, aby zwrócić na siebie uwagę innych.
  • Przetwarzaniem sensorycznym: Trudności w koncentracji, skupianiu się i interpretacją informacji z otoczenia.
  • Wykonywaniem obowiązków szkolnych: Możliwe problemy w zrozumieniu ustnych lub pisemnych instrukcji zadań oraz trudności w kreatywnym pisaniu.
  • Językiem receptywnym: Brak umiejętności odczytywania komunikatów słownych.
  • Językiem ekspresyjnym: Brak umiejętnego używania języka za pomocą mowy, znaków lub innych form komunikacji do sygnalizowania swoich pragnień, potrzeb, myśli i pomysłów.
  • Artykulacją: Klarownością dźwięków mowy i języka mówionego.
  • Płynnością: Płynnością, z jaką powstają dźwięki, sylaby, słowa i frazy podczas mówienia.
  • Głosem: Dźwiękiem słyszalnym podczas mówienia, unikalnym dla każdej osoby.
  • Samoregulacją: Zdolnością do zarządzania, utrzymywania i modyfikowania własnych emocji, zachowań, uwagi i aktywności zgodnie z wymaganiami sytuacji w sposób społecznie akceptowalny.

Baw się z dzieckiem: Rozwijaj uwagę dziecka, dziel się z nim wspólnymi zainteresowaniami, zachęcaj do współpracy oraz właściwej zabawy zabawkami.

Emocje: Wspomóż dziecko w zrozumieniu i wyrażaniu swoich emocji oraz w rozpoznawaniu ich u innych ludzi.

Empatia: Pomóż dziecku w zrozumieniu i rozpoznawaniu uczuć innych ludzi w różnych sytuacjach.

Historie społeczne: To opowieści wykorzystywane do nauczania dzieci określonych umiejętności społecznych, które mogą być dla nich trudne do zrozumienia lub mylące. Celem tych historii jest sugerowanie adekwatnej reakcji społecznej.

Grupy umiejętności społecznych: To grupy prowadzone w celu nabywania umiejętności interakcji społecznych z innymi.

PRACA W GRUPIE, TUS

TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego powinnam zgłosić dziecko na terapię?


Interwencja terapeutyczna, mająca na celu wspieranie dziecka z trudnościami w umiejętnościach społecznych, jest istotna, aby:

  • Pomóc dziecku w nawiązywaniu odpowiednich kontaktów z innymi podczas zabawy, rozmów i interakcji.
  • Wspomagać rozwijanie przyjaźni w szkole oraz podczas zajęć pozaszkolnych, takich jak uprawianie sportu czy uczestnictwo w grupach, na przykład harcerzy.
  • Pomóc dziecku w utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami.
  • Wspierać dziecko w zachowywaniu się właściwie podczas interakcji z osobami znanymi, takimi jak rodzice, rodzeństwo, nauczyciele i nieznanymi, na przykład dorosłymi czy dziećmi, z którymi może mieć kontakt podczas wycieczek do miejsc takich jak park czy basen.
  • Pomagać dziecku w rozwijaniu świadomości norm społecznych – prowadzenie rozmowy na zmianę, utrzymywanie właściwego kontaktu wzrokowego, wykazywanie logicznego myślenia werbalnego czy zrozumienie języka metaforycznego.

Należy podkreślić, że niektóre dzieci wymagają wyraźnego kształcenia w zakresie wejścia w interakcje i komunikowania się z innymi, ponieważ te umiejętności nie pojawiają się u nich naturalnie.

Do czego mogą prowadzić trudności z umiejętnościami społecznymi, jeśli nie są leczone?



Kiedy dzieci borykają się z trudnościami w umiejętnościach społecznych, mogą napotykać wyzwania związane z:

  • Nawiązywaniem nowych znajomości.
  • Utrzymywaniem przyjaźni z rówieśnikami.
  • Skuteczną komunikacją z nieznanymi osobami w różnych sytuacjach, w tym proszeniem o pomoc w sklepie, pytaniem o wskazówki w przypadku zagubienia się i negocjacją z osobą, z którą się nie zgadzają.
  • Odczytywaniem i rozumowaniem sytuacji społecznych.
  • Zrozumieniem żartów i języka przenośnego podczas interakcji z innymi, oglądania programów telewizyjnych i filmów, a także czytania książek.
  • Nieradzeniem sobie z porażką.

Tagi: tus katowice, trening umiejętności społecznych katowice, rozwój dziecka, trening umiejętności katowice, umiejętności społeczne, terapia grupowa katowice, edukacja dziecka

TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych


Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.

Rejestracja online

Zadzwoń do nas!