TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych
Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.
Rejestracja online
Zadzwoń do nas!
Spis treści:
- Czym są umiejętności społeczne?
- Dlaczego umiejętności społeczne są ważne?
- Jakie elementy są niezbędne do rozwijania umiejętności społecznych?
- Jak rozpoznać, że moje dziecko ma problemy z umiejętnościami społecznymi?
- Jakie inne problemy mogą wystąpić, gdy dziecko ma trudności z umiejętnościami społecznymi?
- TUS Katowice – jak poprawić umiejętności społeczne?
- TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego powinnam zgłosić dziecko na terapię?
- Do czego mogą prowadzić trudności z umiejętnościami społecznymi, jeśli nie są leczone?
W dzisiejszym świecie rodzice są bardziej niż kiedykolwiek zaniepokojeni tym, czy ich dziecko poradzi sobie w sytuacjach społecznych. Ze względu na gry i media społecznościowe dzieci nie doświadczają takiego samego poziomu osobistych interakcji społecznych. W wyniku tego zjawiska wielu dzieciom brakuje niezbędnych umiejętności do skutecznego funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami.
Wielu młodych ludzi doświadcza izolacji społecznej, braku pewności siebie w kontekście umiejętności społecznych i lęku przed odrzuceniem. Dodatkowo, obowiązujące do niedawna restrykcje związane z kwarantanną z powodu Covid-19 nie przyczyniły się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dzieci i ich gotowości do uczestnictwa w życiu społecznym.
Jednak mamy dobrą wiadomość – możemy pomóc. Nasze zajęcia z umiejętności społecznych są zaprojektowane w celu nauczania odpowiednich, dostosowanych do rozwoju umiejętności społecznych w środowisku, które jest zarówno zabawne, interaktywne, jak i skuteczne. Członkowie naszej grupy otrzymują niezbędne narzędzia, które pomagają im czuć się pewnie. Nasz program sprawi, że Twoje dziecko będzie gotowe do udziału w różnorodnych sytuacjach społecznych.
Zapraszamy na zajęcia! TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych
Nasza poradnia wspiera dzieci, pomagając im zdobyć niezbędne umiejętności do pewnego funkcjonowania i posiadania wiedzy w sytuacjach społecznych. W przeszłości nauczanie umiejętności społecznych uznawano za konieczne jedynie w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.
U nas każde dziecko może skorzystać z mocnego zestawu umiejętności społecznych. Nasz program nauczania został zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dzieciom zdobywać niezbędne umiejętności w sposób produktywny, zabawny i interaktywny. Uwzględniamy indywidualne potrzeby, jednocześnie zapewniając naszym uczniom podstawowe umiejętności umożliwiające pewne poruszanie się w sytuacjach społecznych.
W celu rezerwacji, zadzwoń pod numer 574-074-496.
TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych Poradnia FOCUS
W jaki sposób wspieramy rozwój kompetencji społecznych u dzieci, takich jak umiejętność rozpoznawania emocji, współpracy, nawiązywania przyjaźni i rozwiązywania konfliktów?
Dla utworzenia zdrowych relacji z innymi ludźmi i zachowania dobrego zdrowia psychicznego, dzieci muszą posiąść umiejętność zrozumienia zasad społecznych i rozwijania różnorodnych umiejętności społecznych, takich jak regulacja emocji, dobre maniery i rozwiązywanie konfliktów.
Dzieci uczą się, obserwując, gdy prezentujemy dobre wzorce do naśladowania i czerpią korzyści z tworzenia środowiska, które nagradza samokontrolę. Jednak nic nie zastępuje bezpośredniego doświadczenia w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, takich jak zmiana kolejności, samoregulacja, praca zespołowa i przyjmowanie perspektywy, co jest niezbędne do rozwoju dzieci.
Jakich umiejętności społecznych muszą się nauczyć dzieci?
- Rozpoznawanie emocji u innych ludzi.
- Utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
- Komunikacja dwukierunkowa.
- Umiejętność samoobrony.
- Skuteczne wyrażanie potrzeb.
- Kontrola emocji.
- Efektywne słuchanie innych.
- Wyrażanie własnych emocji.
- Praktykowanie cierpliwości.
- Respektowanie granic innych.
- Rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami i dorosłymi.
- Współpraca i dzielenie się.
- Nawiązywanie i utrzymywanie relacji przyjacielskich.
- Postępowanie zgodnie z instrukcjami.
- Bycie fair play.
- Zrozumienie perspektywy innych osób.
- Stosowanie dobrych manier.
- Radzenie sobie z agresją ze strony innych.
- Udział w zajęciach grupowych.
- Przestrzeganie zasad higieny.
Już od najwcześniejszych lat życia dziecko zdobywa podstawowe umiejętności (dwustronna komunikacja), kiedy niemowlę zaczyna świadomie nawiązywać kontakt wzrokowy z rodzicami i naśladować mimikę twarzy. Natomiast bardziej zaawansowane umiejętności, jak radzenie sobie z konfliktami i utrzymywanie samokontroli w trudnych lub konfrontacyjnych sytuacjach społecznych, rozwijają się z upływem lat.
Wsparcie w rozwoju społeczno-emocjonalnym swojego dziecka można zapewnić, zachęcając je do uczestnictwa w grach i zajęciach dostosowanych do jego wieku.
Czym są umiejętności społeczne?
Umiejętności społeczne to umiejętności, które wykorzystujemy codziennie w relacjach i komunikacji z innymi ludźmi. Obejmują zarówno komunikację werbalną, jak i niewerbalną, taką jak mowa, gesty, ekspresję twarzy i język ciała.
Posiadanie silnych umiejętności społecznych oznacza, że osoba potrafi skutecznie zachować się w sytuacjach społecznych, zna zarówno jawne, jak i niejawne zasady komunikacji. Dzieci z zdiagnozowanymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), całościowymi zaburzeniami rozwoju i zespołem Aspergera napotykają trudności w rozwijaniu umiejętności społecznych.
Dlaczego umiejętności społeczne są ważne?
Umiejętności społeczne pełnią kluczową rolę w umożliwianiu budowania i utrzymywania pozytywnych interakcji z innymi ludźmi. Szczególnie istotne są w kontekście nawiązywania i utrzymywania przyjaźni. Interakcje społeczne mogą być czasem wyzwaniem. Dlatego powinniśmy posiadać umiejętność stosowania skutecznych strategii, aby rozwiązywać konflikty i radzić sobie z trudnościami, które mogą pojawić się podczas komunikacji. Ważne jest, aby dziecko wykazywało się „empatią”, czyli zdolnością do postawienia się w sytuacji innej osoby i zrozumienia jej uczuć. To umożliwia reagowanie w sposób empatyczny i troskliwy na emocje innych.
Jakie elementy są niezbędne do rozwijania umiejętności społecznych?
Uwaga i koncentracja: Trwałe skupienie uwagi, wykonywanie zadań bez rozpraszania się oraz zdolność do utrzymania wysiłku przez odpowiednio długi czas w celu wykonania zadania.
Język receptywny: Polega na zrozumieniu komunikatów słownych. To umiejętność doszukiwania się sensu, łatwość w uchwyceniu morału i wyciąganie wniosków.
Język ekspresyjny: Wykorzystywanie języka poprzez mowę, znaki lub alternatywne formy komunikacji w celu przekazywania pragnień, potrzeb, myśli i pomysłów.
Umiejętności związane z zabawą: Dobrowolne zaangażowanie się w czynności motywowane własnymi pragnieniami, zazwyczaj kojarzone z przyjemnością, z możliwością orientacji na cel.
Umiejętności przedjęzykowe: Sposoby komunikowania się bez użycia słów, obejmujące gesty, mimikę, naśladowanie, wspólną uwagę i kontakt wzrokowy.
Samoregulacja: Zdolność kontrolowania, utrzymywania i dostosowywania swoich emocji, zachowania, uwagi oraz poziomu aktywności w sposób adekwatny do danej sytuacji w kontekście społecznym.
Funkcjonowanie wykonawcze: Umiejętności związane z wyższym poziomem myślenia i rozumowania.
Planowanie i sekwencjonowanie: Kolejne, wieloetapowe realizowanie zadania w celu osiągnięcia określonego rezultatu.
Jak rozpoznać, że moje dziecko ma problemy z umiejętnościami społecznymi?
Jeśli dziecko doświadcza trudności w umiejętnościach społecznych, może przejawiać różne zachowania, takie jak:
- Unikanie trwałego kontaktu wzrokowego, używanie go nieregularnie lub utrzymywanie upartego spojrzenia.
- Problemy z prowadzeniem rozmów, związane z brakiem zdolności do płynnego dialogu z partnerem komunikacyjnym.
- Trudności z adekwatnym używaniem mowy ciała, takie jak utrzymywanie odpowiedniej odległości od rozmówcy.
- Nieprzestrzeganie form grzecznościowych komunikacji, np. brak używania słów „proszę”, „dziękuję”, „dzień dobry”, „do widzenia”.
- Nieumiejętność rozpoczynania i kończenia rozmów, częste przerywanie innym.
- Trudności w utrzymaniu tematu rozmowy i wplatanie niezwiązanym z nim komentarzy.
- Skłonność do rozmawiania „do” drugiej osoby zamiast angażowania się w dwustronną rozmowę „z” nią.
- Brak umiejętności zadawania odpowiednich pytań.
- Powtarzanie informacji i skupianie się na tematach, które interesują dziecko, bez uwzględnienia innych osób.
- Niewielkie lub żadne zainteresowanie tym, co druga osoba ma do powiedzenia.
- Trudności w zrozumieniu żartów, sarkazmu i informacji niedosłownych.
- Dosłowna interpretacja mowy, np. brak ruchu w odpowiedzi na prośbę o otwarcie drzwi.
- Szybkie, stresujące, rytmiczne, intonacyjne, wysokie i/lub monotonne mówienie.
- Brak zdolności do rozróżniania różnych tonów głosu i odczytywania wskazówek z twarzy.
- Unikanie prośby o wyjaśnienie w przypadku dezorientacji lub niejasności sytuacji.
- Skłonność do nadmiernego ujawniania osobistych informacji nieznajomym.
- Mała świadomość obecności innych i nieumiejętne odczytywanie uczuć innych ludzi na podstawie sygnałów werbalnych i niewerbalnych.
- Nieumiejętność skutecznego reagowania na dokuczanie, złość, niepowodzenie i rozczarowanie.
- Brak umiejętności dostosowywania języka do różnych sytuacji komunikacyjnych.
- Brak empatii, czyli trudność w wyobrażaniu sobie, jak to jest być w sytuacji innej osoby.
- Brak zdolności do wyobrażenia sobie różnych rzeczy.
- Egocentryczne podejście do świata.
- Niezrozumienie konsekwencji swoich działań.
Jakie inne problemy mogą wystąpić, gdy dziecko ma trudności z umiejętnościami społecznymi?
Kiedy dziecko napotyka trudności w umiejętnościach społecznych, może również doświadczać problemów z:
- Zachowaniem: Unikanie wydarzeń społecznych czy niewłaściwe zachowania, takie jak szarpanie rówieśników za włosy czy krzyczenie, aby zwrócić na siebie uwagę innych.
- Przetwarzaniem sensorycznym: Trudności w koncentracji, skupianiu się i interpretacją informacji z otoczenia.
- Wykonywaniem obowiązków szkolnych: Możliwe problemy w zrozumieniu ustnych lub pisemnych instrukcji zadań oraz trudności w kreatywnym pisaniu.
- Językiem receptywnym: Brak umiejętności odczytywania komunikatów słownych.
- Językiem ekspresyjnym: Brak umiejętnego używania języka za pomocą mowy, znaków lub innych form komunikacji do sygnalizowania swoich pragnień, potrzeb, myśli i pomysłów.
- Artykulacją: Klarownością dźwięków mowy i języka mówionego.
- Płynnością: Płynnością, z jaką powstają dźwięki, sylaby, słowa i frazy podczas mówienia.
- Głosem: Dźwiękiem słyszalnym podczas mówienia, unikalnym dla każdej osoby.
- Samoregulacją: Zdolnością do zarządzania, utrzymywania i modyfikowania własnych emocji, zachowań, uwagi i aktywności zgodnie z wymaganiami sytuacji w sposób społecznie akceptowalny.
TUS Katowice – jak poprawić umiejętności społeczne?
Baw się z dzieckiem: Rozwijaj uwagę dziecka, dziel się z nim wspólnymi zainteresowaniami, zachęcaj do współpracy oraz właściwej zabawy zabawkami.
Emocje: Wspomóż dziecko w zrozumieniu i wyrażaniu swoich emocji oraz w rozpoznawaniu ich u innych ludzi.
Empatia: Pomóż dziecku w zrozumieniu i rozpoznawaniu uczuć innych ludzi w różnych sytuacjach.
Historie społeczne: To opowieści wykorzystywane do nauczania dzieci określonych umiejętności społecznych, które mogą być dla nich trudne do zrozumienia lub mylące. Celem tych historii jest sugerowanie adekwatnej reakcji społecznej.
Grupy umiejętności społecznych: To grupy prowadzone w celu nabywania umiejętności interakcji społecznych z innymi.
TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego powinnam zgłosić dziecko na terapię?
Interwencja terapeutyczna, mająca na celu wspieranie dziecka z trudnościami w umiejętnościach społecznych, jest istotna, aby:
- Pomóc dziecku w nawiązywaniu odpowiednich kontaktów z innymi podczas zabawy, rozmów i interakcji.
- Wspomagać rozwijanie przyjaźni w szkole oraz podczas zajęć pozaszkolnych, takich jak uprawianie sportu czy uczestnictwo w grupach, na przykład harcerzy.
- Pomóc dziecku w utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami.
- Wspierać dziecko w zachowywaniu się właściwie podczas interakcji z osobami znanymi, takimi jak rodzice, rodzeństwo, nauczyciele i nieznanymi, na przykład dorosłymi czy dziećmi, z którymi może mieć kontakt podczas wycieczek do miejsc takich jak park czy basen.
- Pomagać dziecku w rozwijaniu świadomości norm społecznych – prowadzenie rozmowy na zmianę, utrzymywanie właściwego kontaktu wzrokowego, wykazywanie logicznego myślenia werbalnego czy zrozumienie języka metaforycznego.
Należy podkreślić, że niektóre dzieci wymagają wyraźnego kształcenia w zakresie wejścia w interakcje i komunikowania się z innymi, ponieważ te umiejętności nie pojawiają się u nich naturalnie.
Do czego mogą prowadzić trudności z umiejętnościami społecznymi, jeśli nie są leczone?
Kiedy dzieci borykają się z trudnościami w umiejętnościach społecznych, mogą napotykać wyzwania związane z:
- Nawiązywaniem nowych znajomości.
- Utrzymywaniem przyjaźni z rówieśnikami.
- Skuteczną komunikacją z nieznanymi osobami w różnych sytuacjach, w tym proszeniem o pomoc w sklepie, pytaniem o wskazówki w przypadku zagubienia się i negocjacją z osobą, z którą się nie zgadzają.
- Odczytywaniem i rozumowaniem sytuacji społecznych.
- Zrozumieniem żartów i języka przenośnego podczas interakcji z innymi, oglądania programów telewizyjnych i filmów, a także czytania książek.
- Nieradzeniem sobie z porażką.
TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych – kompleksowe wsparcie i pomoc specjalistów w Poradni FOCUS
W celu rezerwacji, zadzwoń pod numer 574-074-496.
Tagi: tus katowice, trening umiejętności społecznych katowice, rozwój dziecka, trening umiejętności katowice, umiejętności społeczne, terapia grupowa katowice, edukacja dziecka
TUS Katowice – Trening Umiejętności Społecznych
Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.
Rejestracja online
Zadzwoń do nas!