Ilu ludzi, tyle różnych objawów i lęków.
Jedne są mniej racjonalne, inne bardziej, ale wszystkie mają swoje podłoże – indywidualne dla każdego z nas.
Ponieważ każdy jest inny, wyjątkowy i niepowtarzalny.

Rumieńce oznaką zakłopotania i lęku

Rumieńce na policzkach mogą pojawić się w różnych sytuacjach i są zupełnie normalnym objawem.
Dla większości z nas może być to źródłem niewielkiego dyskomfortu, ale są osoby, które odczuwają silny lęk przed rumienieniem się.


To erytrofobia, zaliczana do fobii społecznych, która objawia się strachem przed zaczerwienieniem się w danej sytuacji społecznej.
Powoduje, że rumieniec występuje na twarzy, dekolcie, a nawet na dłoniach.


Zdenerwowanie dodatkowo potęguje nasilenie się objawów, dlatego rumieniec pojawia się zwłaszcza w sytuacjach, w których zwracamy na siebie uwagę otoczenia np. podczas wystąpień publicznych, w szkole, w restauracji oraz wtedy kiedy odczuwamy silne emocje – zawstydzenie czy onieśmielenie.

koronawirus panika

Unikanie

Osoba cierpiąca na erytrofobię stara się za wszelką cenę unikać sytuacji stresowych,
a przy tym jak najstaranniej zamaskować twarz.

Kobiety nakładają zazwyczaj gruby makijaż, mający ukryć niepożądany czerwony kolor skóry, natomiast mężczyźni zapuszczają włosy i grzywkę, aby maksymalnie zakrywać twarz.

Kiedy istnieje mniejsze prawdopodobieństwo zauważenia zaczerwienienia przez innych np. wieczorem, objaw ten rzadziej występuje, dlatego też w wielu przypadkach noszenie ciemnych okularów pozwala czuć się bezpieczniej, ponieważ kontakt wzrokowy jest wtedy utrudniony.

Objawy

– wstydliwość, nieśmiałość

– lęk przed oceną ze strony innych

– poczucie urażenia w razie jakiejkolwiek krytyki

– ograniczone grono przyjaciół i osób zaufanych

– nawiązywanie relacji międzyludzkich dopiero w momencie poczucia bycia “lubianym”

– unikanie osób towarzyskich i pracy zawodowej, która wymaga wielu kontaktów z ludźmi

– powściągliwość w sytuacjach towarzyskich z obawy przed powiedzeniem czegoś niestosownego

– obawia przed kompromitacją z powodu zaczerwienienia się

– wyolbrzymianie przewidywanych przeszkód

Co sprzyja objawom?

       – lęk przed odrzuceniem

       – utrata znaczącej osoby np. rozwód, śmierć, migracje zarobkowe

       – trudności szkolne

       – nieudany występ publiczny

       – nowe środowisko społeczne

Pomoc

– Psychoterapia, która polega na wzmocnieniu obrazu siebie oraz nauce dystansu wobec pojawiających się objawów, a także niwelowaniu i bagatelizowaniu lęku przed przeczuwanymi objawami, a potem oswajaniu ich.

– Stosowanie technik relaksacyjnych np. masażu, kąpieli relaksujących, odpowiednich ćwiczeń oddechowych, jogi czy innych form wyciszenia się, które pozwalają na zwiększenie kontroli nad stresem.

– Art terapia, w której można wyrazić swoje emocje.

Wiele technik relaksacyjnych może być praktykowanych w domowym zaciszu,
co zapewnia duży stopień komfortu osobom cierpiącym na ten rodzaj fobii społecznej.

Ważne jest aby nauczyć się panować nad fobią i nie pozwolić na to żeby to, żeby lęk przed nią przejmował kontrolę.


Jeżeli problem jest głęboko zakorzeniony w psychice warto skorzystać z profesjonalnej pomocy psychoterapeutycznej, psychiatrycznej, a przede wszystkim psychologicznej, która pomoże nam skutecznie zwalczyć fobię.

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Blog

Kilka porad
przydatnych w czasie
kryzysu epidemiologicznego.

Stan gotowości, niepokój, napięcie i niepewność.
Do tego dyskomfort
w brzuchu.
Brzmi znajomo?
Tak działa stres.

Każdy charakter pracy ma
swoje plusy i minusy.
Coś co dla jednegobędzie zbawieniem
– dla drugiego będzie … wypaleniem.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Nurty psychoterapii

Czy Ty też zastanawiałeś się skąd biorą
się Twoje codzienne problemy?
W znalezieniu odpowiedzi pomoże
skrojona na miarę psychoterapia.

Stres, liczne obowiązki, deadline.
Wszystko to może wpłynąć na kondycję
psychiczną Twojego pracownika.
Pamiętaj, możesz mu pomóc.

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

17 wskazówek jak wspierać dziecięcą pewność siebie

Jak zachęcać i wspierać dziecko
w radzeniu sobie z nowymi
i trudnymi rzeczami?

Zakłopotanie, lęk i rumieńce na twarzy w różnych sytuacjach społecznych

Rumienisz się podczas
publicznych wystąpień?
Sprawdź dlaczego
i jak możesz temu zaradzić.

Skupiamy się na Tobie.