Często słyszymy od rodziny czy znajomych takie uwagi, kiedy nasze dziecko nie zachowuje się tak jak byśmy chcieli i bagatelizujemy niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej (SI).

Integracja sensoryczna – czym jest?

Mózg rejestruje, przetwarza i selekcjonuje odbierane przez układy zmysłów
z własnego ciała i środowiska zewnętrznego informacje, w konsekwencji wywołuje odpowiednią reakcję umożliwiającą modyfikowanie i adaptowanie otoczenia do swoich potrzeb.

Niewłaściwe reakcje i działanie któregoś zmysłu może prowadzić do zaburzeń integracji sensorycznej. 

Integracja sensoryczna tworzy się i doskonali w części ośrodkowego układu nerwowego. Niewłaściwy dopływ bodźców, obrazów, dźwięków zaburzają cały proces integracji sensorycznej, w efekcie końcowym pojawia się zdenerwowanie (nasz system nerwowy nie reaguje odpowiednio), które może prowadzić do rozwinięcia się trudności szkolnych, zakłóceń w życiu emocjonalnym, rodzinnym, społecznym, zaburzeń snu, zaburzeń koncentracji.

Zaburzenia i zmiany w zachowaniu dziecka najczęściej jako pierwsi zauważają rodzice i nauczyciele.

Skąd biorą się zaburzenia integracji sensorycznej ?

Czynnikami prowadzącymi do zaburzeń SI mogą być:

– uwarunkowania genetyczne lub dziedziczne

– przebieg ciąży i porodu ( palenie papierosów, substancje szkodliwe dla płodu, picie alkoholu, używki, mnoga ciąża, przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa, stres dziecka wywołany cięciem cesarskim, żółtaczka, niedostateczna stymulacja, hospitalizacja)

– inne czynniki ( aktualnie problem zaburzeń integracji sensorycznej dotyczy około 10-15% dzieci)

Diagnostyka

Rodzice lub opiekunowie często zastanawiają się, nie są pewni czy potrzebna jest konsultacja specjalisty. Zastanów się nad tym, czy problem, który istnieje przeszkadza dziecku w codziennym funkcjonowaniu? Czy problem przeszkadza rówieśnikom i innym osobom w otoczeniu dziecka? Czy nauczyciele lub inne osoby zaznaczają, że dziecko potrzebuje oceny specjalisty?

Profesjonalną i dokładną diagnozę może przeprowadzić tylko certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej. Zanim rozpocznie się terapia konieczna jest rozmowa specjalisty z rodzicami dziecka, aby uświadomić im problem i rozwiać obawy, następnie przeprowadzenie szczegółowego wywiadu i testu, który ma pomóc terapeucie w poznaniu historii sensoryczno-motorycznej pacjenta. W teście znajdują się pytania dotyczące aktywności, zachowania, samoregulacji i reakcji dziecka na poszczególne wrażenia sensoryczne. Po analizie i ocenie specjalista decyduje o podjęciu terapii i ustala obszary, które wymagają pracy z terapeutą. Terapia może częściowo lub w znacznym stopniu usunąć przeszkody utrudniające rozwój dziecka. 

Terapia SI – na czym polega ?

Terapia integracji sensorycznej polega na szeroko ukierunkowanej aktywności, ćwiczeniach i zabawie   proponowanej dziecku, która ma na celu wsparcie rozwoju i poprawę organizacji w układzie nerwowym co wpływa na zachowanie w sferze motorycznej i emocjonalnej, zdobycie i rozwijanie umiejętności koncentracji na danym ćwiczeniu, polepszenie koordynacji, kształtowanie uwagi i polepszenie kontaktów z rówieśnikami.  Dziecko podczas zajęć nie nudzi się – zajęcia są urozmaicone i atrakcyjne ponieważ wykorzystywane są różnego rodzaju huśtawki, trampoliny, drabinki, liny, basen z piłeczkami czy mokre żelowe kulki. Ćwiczenia dla najmłodszych dzielimy na dwie kategorie: ćwiczenia z zakresu motoryki małej (małe partie mięśniowe) i ćwiczenia z zakresu motoryki dużej (duże partie mięśniowe).

Stosowanie dwóch metod jest kluczowe do osiągnięcia prawidłowej i efektywnej terapii. Pierwszą metodą jest dostarczenie dziecku odpowiedniej ilości bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, smakowych i proprioceptywnych
oraz przedsionkowych podczas ćwiczeń. Po drugie bardzo ważne jest indywidualne podejście do dziecka, nie można zapomnieć
o wyjątkowości każdego malucha, dane ćwiczenie jednemu dziecku może pomóc i sprawić radość, a na drugie może wpłynąć niekorzystnie i wywołać lęk, dlatego najważniejszym elementem jest ustalenie indywidualnego planu terapii uwzględniając potrzeby malucha.

Dysfunkcje integracji sensorycznej najczęściej objawiają się:

– wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce

– niewłaściwym poziomem uwagi

– obniżonym poziomem koordynacji ruchowej

–  opóźnionym rozwojem mowy

– nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej

– trudnościami w zachowaniu

– ma trudności z czytaniem i pisaniem; często odwraca znaki graficzne, ma problem z przepisywaniem i przerysowaniem z tablicy

–  ma problem z używaniem nożyczek, rysowaniem po śladzie

– nie lubi karuzeli i huśtawki; lub przeciwnie uwielbia

– nie potrafi się odnaleźć w nowym miejscu, czuje się zagubione

Grupa ekspertów w dziedzinie integracji sensorycznej opracowała kilka podstawowych rad dla rodziców oraz sugestii w codziennym postępowaniu z dzieckiem z zaburzeniami:

– określ jakiego rodzaju bodźców dziecko poszukuje, a z jakich rezygnuje

– rozpoznaj mocne i słabe strony swojego dziecka

– identyfikuj się z dzieckiem, próbując zrozumieć jego zachowanie, by łatwiej wprowadzić zmiany

– zauważaj pozytywne zachowania i je chwal

– proponuj dziecku małe, realne cele

– zapewniaj doświadczenia ruchowe, zabawy sensoryczne

– daj dziecku kontrolę nad decyzjami

– trzymaj nerwy na wodzy, nie daj się wyprowadzić z równowagi

– mów dziecku o plamach na cały dzień, uprzedzaj o zajęciach; unikaj niespodzianek

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Instagram

Blog

Terapia indywidualna, grupowa, rodzinna czy dla par? Sprawdź, która z nich będzie dla Ciebie najlepsza.

Dowiedz się więcej o tym
jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.