Poziom szczęścia rodzica a samopoczucie dziecka- czy to ma związek?

W niniejszym artykule chciałam przyjrzeć się zależności pomiędzy poziomem szczęścia u rodzica a samopoczuciem dziecka. 

Temat artykułu, który wydaje się z pozoru bardzo prosty, w rzeczywistości może rodzić wiele pytań.

Czy naprawdę rodzic, którego poczucie szczęścia jest na optymalnym poziomie może lepiej i skuteczniej wspierać swoje dziecko i sprawiać by było ono szczęśliwsze?

Jak zadbać o swoje potrzeby tak by i dziecko czuło się dobrze?

Wciąż zapominamy w codziennym biegu spraw i przy dużym natłoku obowiązków jak  istotne jest by znaleźć czas dla siebie samych i  zadbać o swoje potrzeby, marzenia, o swoje poczucie szczęścia. Stereotypy skłaniają rodziców do postawy pełnej poświęcenia dla dziecka, lecz czy taka właśnie postawa pozwala nam właściwie cieszyć się życiem i przekazywać cenną umiejętność dbania o siebie dziecku?

Kiedy osiągamy szczęście?

Potrzeby rodzica i to czy czuje się szczęśliwy jest bardzo ważne dla jego dziecka. Nieprawdą jest, że rodzic oddający dziecku całą swoją energię i nie biorący siebie pod uwagę będzie szczęśliwy. Czym innym jest zaangażowanie w relacje z dzieckiem i bycie z nim na 100%, a czym innym rezygnacja z własnych potrzeb i poczucia szczęścia. 

Coraz częściej trafiam na artykuły mówiące o tym, że rodzic nie musi być idealny, a wystarczająco dobry. Ta koncepcja, mająca swoje źródło u Donalda Winicott’a, pozwala nam odnaleźć w sobie rodzica reagującego na potrzeby dziecka, ale również realizującego własne.

Rodzicu! Zadbaj o siebie!

Rodzic, który dba o swoje potrzeby jest bardziej pomocny dziecku, ponieważ nie tylko pokazuje swoim zachowaniem jak zatroszczyć się o poczucie szczęścia, jednocześnie edukując, ale daje także dziecku obraz świata jako bezpiecznego i przyjaznego miejsca, dającego możliwość czerpania z zasobów rzeczywistości. Zatem dziecko rodzica, który stara się o swoje własne szczęście będzie miało większą szansę nauczyć się jak funkcjonować w świecie dbając o swoje potrzeby, poczucie szczęścia i satysfakcję z życia. 

Badania psychologii pozytywnej mówią o związku między pozytywnymi emocjami i poczuciem szczęścia a zdrowiem (Diener, Lucas, Oishi 2004). Okazuje się, że pozytywne emocje mają wpływ na działanie układu immunologicznego, rzutują na zachowania prozdrowotne i profilaktyczne, jak również wyhamowują stres. Zatem dzięki dbaniu o dobrostan psychiczny rodzic może również przekazać dziecku poprzez swoją postawę sposoby troski o zdrowie somatyczne.

To ma wpływ!

Czym jest dbanie o siebie i co ono dla nas znaczy w praktyce? Według Krystyny Łukawskiej jest to m.in.: myślenie o sobie z szacunkiem i przyjaźnią oraz świadomość własnej wartości, staranie by żyło nam się lepiej, spokojniej, szczęśliwiej i radośniej, jak również dbanie o zachowanie równowagi między wyczerpaniem a odpoczynkiem. Ponieważ codzienność dostarcza nam wiele stresu, poprzez dbanie o siebie rozumiemy konsekwentne zachowania dodające entuzjazmu, energii i radości. Poprzez dbanie o siebie K. Łukawska rozumie również troskę o naszą relację z ludźmi, a także m.in. akceptację pomocy innych. 

Można śmiało uznać, że gdy zadbamy o siebie nauczymy nasze dziecko, że dobrze jest mieć na uwadze nasze potrzeby i zajmować się nimi. Uważam, że gdy dbamy o siebie, dbamy również o nasze dziecko. 

 

Psycholog dziecięcy mgr Ksenia Lasek

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Blog

Pewnie Ty też wielokrotnie słyszałaś od znajomych, mówiących o swoim dziecku w sposób: „Piotrek jest taki niegrzeczny! Nic mnie nie słucha!”
Dowiedz się jak temu zaradzić!

Czy rodzic może lepiej i skuteczniej wspierać swoje dziecko i sprawiać by było ono szczęśliwsze?

W tym artykule przedstawię Ci 5 najpowszechniejszych ziół uspokajających stosowanych w łagodnych stanach depresji, sytuacjach powodujących stres i bezsenność.

Ktoś z Twoich bliskich cierpi na depresję?

Aby móc udzielić takiej osobie pomocy musisz wiedzieć jak pomóc osobie w depresji, co możesz powiedzieć, a jakich zwrotów nie używać.

Dowiedz się więcej w tym artykule.

Kilka porad
przydatnych w czasie
kryzysu epidemiologicznego.

Każdy charakter pracy ma
swoje plusy i minusy.
Coś co dla jednegobędzie zbawieniem
– dla drugiego będzie … wypaleniem.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Nurty psychoterapii

Czy Ty też zastanawiałeś się skąd biorą
się Twoje codzienne problemy?
W znalezieniu odpowiedzi pomoże
skrojona na miarę psychoterapia.

Stres, liczne obowiązki, deadline.
Wszystko to może wpłynąć na kondycję
psychiczną Twojego pracownika.
Pamiętaj, możesz mu pomóc.

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Jak budować u niego naturalną pewność siebie i asertywność?
Takie pytania z ust rodziców padają bardzo często. W poniższym artykule przytoczę kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć naturalną pewność siebie u Twojego dziecka.

Stan gotowości, niepokój, napięcie i niepewność.
Do tego dyskomfort
w brzuchu.
Brzmi znajomo?
Tak działa stres.

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

17 wskazówek jak wspierać dziecięcą pewność siebie

Jak zachęcać i wspierać dziecko
w radzeniu sobie z nowymi
i trudnymi rzeczami?

Zakłopotanie, lęk i rumieńce na twarzy w różnych sytuacjach społecznych

Rumienisz się podczas
publicznych wystąpień?
Sprawdź dlaczego
i jak możesz temu zaradzić.

Skupiamy się na Tobie.