Dziecko…
.. ciężko znosi pielęgnację, mycie włosów, obcinanie paznokci, kremowanie poszczególnych części ciała,
.. odczuwa niepokój na dźwięk maszynki u fryzjera,
.. źle się czuje przymierzając nowe ciuchy, w szczególności drażnią go metki, sztywne ubrania, dodatkowe ozdoby odczuwalne na ciele,
.. odczuwa dyskomfort w noszeniu koszulki z kołnierzykiem,
.. szybko chce się pozbyć wystających nitek,
.. nie lubi być brudne, domaga się umycia buzi po zjedzonych posiłkach,
.. nie czuje się komfortowo dotykając jedzenia paluszkami,
.. ma trudności z lokalizowaniem swoich części ciała,
.. nie lubi chodzić boso po różnych powierzchniach,
.. nie lubi się huśtać,
.. ma problemy z równowagą,
.. nie toleruje otwartej przestrzeni,
.. traktuje przeszkody w sposób bardzo ostrożny,
.. preferuje spokojne zabawy, przesadnie unika aktywności ruchowych,
.. nieadekwatnie reaguje na zranienia,
.. niepewnie przytrzymuje sztućce i kredki lub zbyt intensywnie je dociska,
.. podczas zabawy lubi „zderzać się” z czymś lub kimś,
.. ma problemy z małą motoryką,
.. lubi gdy przytulanie jest bardzo mocne, wręcz dociskające,
.. ma obniżoną sprawność koncentracji,
.. unika patrzenia na światło lub przeciwnie poszukuje jaskrawych doznań,
.. szybko wyłapuje dźwięki, których my tak szybko nie dostrzegamy,
.. ma problemy z zrozumieniem poleceń lub tekstu w książce,
.. źle reaguje na zabawki dźwiękowe, wręcz go przerażają,
.. często mruga oczami i pociera je,
.. je tylko wybrane konsystencje pokarmowe,
.. nie łączy niektórych pokarmów,
.. nie czuje się dobrze podając komuś dłoń na przywitanie.
UWAGA !
Bez obaw, to że któreś z stwierdzeń pasuje do Twojego dziecka, nie oznacza że na pewno ma zakłócony rozwój sensoryczny.
Jednak jeżeli niektóre stwierdzenia są zbliżone do codziennego funkcjonowania dziecka lepiej omówić to z specjalistą.
Im wcześniej wykryjemy pewne nieprawidłowości i zaczniemy proces terapeutyczny, tym szybciej usprawnimy funkcjonowanie dziecka.