Metoda Porozumienia bez Przemocy

Metoda Porozumienia bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication – NVC) to metoda komunikacji, której autorem jest dr Marshall Rosenberg, psycholog specjalizujący się w pracy w skonfliktowanych środowiskach.

Podstawą jego teorii było spostrzeżenie, że ludzie są bardziej skłonni dojść do porozumienia w sytuacji, kiedy wzajemnie troszczą się o swoje potrzeby.

Metoda ta opiera się na pragnieniu budowania kontaktu, czyli nastawienia na stworzenie odpowiedniej atmosfery dialogu, w której wszystkie zainteresowane osoby będą wysłuchane. Kluczem do jej zastosowania jest empatyczna podstawa, czyli też taka, w której powstrzymujemy się od krytyki i wydawania opinii.

4 kroki do porozumienia wg NVC:

1. Obserwacje – należy skupiać się na faktach, a nie interpretacjach i osądach, bo te mogą powodować, że druga osoba odbierze je jako krytykę.

Interpretacja: „Miałeś pomalować płot, nigdy nie dotrzymujesz słowa”

Fakt: „Powiedziałeś, że pomalujesz płot i do teraz tego nie zrobiłeś”

2. Uczucia – należy wyrażać uczucia, których doświadczamy w danej sytuacji i pamiętać przy tym, żeby nie interpretować jednocześnie czyichś zachowań.

Interpretacja: „Czuję, że mnie nie doceniasz”

Uczucie: „Czuję zniechęcenie”

3. Potrzeby – należy pamiętać, że to one są źródłem naszego działania, ale nie można ich mylić ze strategiami. Potrzeby są uniwersalne dla każdego, natomiast strategie są skonkretyzowane.

Potrzeba: „szczerość”

Strategia: „powiedzenie innym co nam się nie podoba”

4. Prośby – należy pamiętać, aby była to prośba, a nie żądanie. Kluczem do ich rozróżnienia jest nasza reakcja, kiedy ktoś nam odmówi. Jeśli się zdenerwujemy, to znaczy, że bardziej żądaliśmy niż poprosiliśmy. Prośba powinna być również konkretna i wyrażać to co byśmy chcieli, a nie czego byśmy nie chcieli.

Prośba: „Czy możesz zanieść te talerze do zmywarki?”

Żądanie: „Natychmiast to zabierz”

 

Porozumienie bez Przemocy to metoda, której celem jest komunikacja międzyludzka oparta na rozwiązaniach, które będą zaspokajały potrzeby wszystkich uczestniczących w niej osób.Nazywane jest także Językiem Żyrafy, ponieważ wg Rosenberga to właśnie żyrafa jest symbolem łagodności, zwierzęciem, które nie robi nikomu krzywdy, ale samo też nie pozwala jej sobie zrobić. Ponadto, żyrafa patrzy na wszystko z pewnej odległości – z dystansem.

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Skontaktuj się z nami
Skupiamy się na Tobie

Blog

Pewnie Ty też wielokrotnie słyszałaś od znajomych, mówiących o swoim dziecku w sposób: „Piotrek jest taki niegrzeczny! Nic mnie nie słucha!”
Dowiedz się jak temu zaradzić!

Czy rodzic może lepiej i skuteczniej wspierać swoje dziecko i sprawiać by było ono szczęśliwsze?

W tym artykule przedstawię Ci 5 najpowszechniejszych ziół uspokajających stosowanych w łagodnych stanach depresji, sytuacjach powodujących stres i bezsenność.

Ktoś z Twoich bliskich cierpi na depresję?

Aby móc udzielić takiej osobie pomocy musisz wiedzieć jak pomóc osobie w depresji, co możesz powiedzieć, a jakich zwrotów nie używać.

Dowiedz się więcej w tym artykule.

Kilka porad
przydatnych w czasie
kryzysu epidemiologicznego.

Każdy charakter pracy ma
swoje plusy i minusy.
Coś co dla jednegobędzie zbawieniem
– dla drugiego będzie … wypaleniem.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Nurty psychoterapii

Czy Ty też zastanawiałeś się skąd biorą
się Twoje codzienne problemy?
W znalezieniu odpowiedzi pomoże
skrojona na miarę psychoterapia.

Stres, liczne obowiązki, deadline.
Wszystko to może wpłynąć na kondycję
psychiczną Twojego pracownika.
Pamiętaj, możesz mu pomóc.

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Jak budować u niego naturalną pewność siebie i asertywność?
Takie pytania z ust rodziców padają bardzo często. W poniższym artykule przytoczę kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć naturalną pewność siebie u Twojego dziecka.

Stan gotowości, niepokój, napięcie i niepewność.
Do tego dyskomfort
w brzuchu.
Brzmi znajomo?
Tak działa stres.

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

17 wskazówek jak wspierać dziecięcą pewność siebie

Jak zachęcać i wspierać dziecko
w radzeniu sobie z nowymi
i trudnymi rzeczami?

Zakłopotanie, lęk i rumieńce na twarzy w różnych sytuacjach społecznych

Rumienisz się podczas
publicznych wystąpień?
Sprawdź dlaczego
i jak możesz temu zaradzić.

Skupiamy się na Tobie.