Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice, okładka

Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice


Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.

Rejestracja online

Zadzwoń do nas!


Spektrum autyzmu to grupa złożonych zaburzeń neurologicznych i rozwojowych, które wpływają na rozwój mózgu, powodując trudności społeczne, komunikacyjne i behawioralne. Osoby z ASD mogą mieć problemy w interakcjach społecznych oraz komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także przejawiać powtarzalne zachowania i ograniczone zainteresowania. Symptomy zaczynają się ujawniać we wczesnym dzieciństwie i często trwają przez całe życie.

Dzieci z ASD rozwijają umiejętności społeczne i komunikacyjne w odmienny sposób oraz w różnym tempie niż ich rówieśnicy. Niektóre dzieci mogą nadmiernie skupiać się na przedmiotach i rzadko nawiązywać kontakt wzrokowy, a także mogą unikać typowej zabawy naprzemiennej czy gaworzenia z rodzicami. Część dzieci rozwija się w sposób typowy, ale później może dojść do regresji w obszarach społecznych, językowych czy innych.

Małe dzieci z autyzmem mogą nie uśmiechać się w sytuacjach społecznych, unikać interakcji, preferować samotność oraz nie wykazywać gestów, takich jak wskazywanie czy pokazywanie przedmiotów. Zabawa z wyobraźnią często jest ograniczona lub całkowicie jej brak.

Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice w poradni zdrowia psychicznego FOCUS

W poradni FOCUS diagnoza autyzmu u dzieci jest prowadzona przez doświadczonego psychologa-diagnostę, który zapewnia kompleksową pomoc. Dziecko po otrzymaniu pozytywnej oceny testu ADOS-2 może również otrzymać oficjalną diagnozę medyczną, którą wystawia lekarz psychiatra.

Badanie ADOS-2 przeprowadza psycholog, specjalizujący się w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu, co umożliwia dokładne zidentyfikowanie objawów autyzmu.

Po otrzymaniu diagnozy rodziny mogą skorzystać z psychoterapii, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami i wspierać rozwój dziecka. Dzięki takiemu całościowemu podejściu, oferujemy małemu pacjentowi nie tylko rzetelną diagnozę, ale także wszechstronną pomoc i wsparcie terapeutyczne.

Znajdziecie u nas również wsparcie logopedyczne, aby ocenić rozwój mowy dziecka oraz fizjoterapię, która pomaga w ocenie i poprawie zdolności motorycznych.


Trudności w interakcjach społecznych

Dzieci z autyzmem mogą mieć poważne problemy w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi. Często unikają kontaktu wzrokowego, nie reagują na swoje imię i mogą wydawać się obojętne na emocje innych osób.

Zamiast wchodzić w interakcje, mogą preferować samotność lub być bardziej zaabsorbowane przedmiotami niż ludźmi. Często brakuje im spontaniczności w dzieleniu się zainteresowaniami i emocjami, co utrudnia typowe dla dzieci kontakty społeczne.

Problemy z komunikacją

Dzieci ze spektrum autyzmu mogą doświadczać opóźnień w rozwoju mowy lub w ogóle jej nie rozwijać. Trudności mogą dotyczyć zarówno komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej, takich jak gesty, mimika czy ton głosu. Często brakuje im spontanicznego gaworzenia lub wczesnej wymiany dźwięków z rodzicami.

Używają także echolalii, czyli powtarzają zasłyszane słowa lub frazy zamiast odpowiedzieć na pytanie. Problemy te wpływają na ich zdolność do efektywnej komunikacji z otoczeniem.

Powtarzalne zachowania i specyficzne zainteresowania

Wiele dzieci z autyzmem przejawia powtarzalne zachowania, takie jak trzepotanie rękami, kołysanie się, stukanie palcami lub skręcanie przedmiotów. Mają także tendencję do silnego przywiązania do rutyn, co sprawia, że zmiany w codziennym harmonogramie mogą wywoływać lęk, niepokój lub napady złości.

Charakterystyczne są także bardzo wąskie zainteresowania – dzieci mogą być intensywnie zaabsorbowane jednym tematem, np. numerami, literami, mapami lub szczególnymi przedmiotami.

Nietypowe reakcje sensoryczne

Dzieci z ASD mogą wykazywać nadwrażliwość lub niedowrażliwość na bodźce zmysłowe. Nadwrażliwość może objawiać się niechęcią do określonych dźwięków, świateł, zapachów lub dotyku, co może powodować dyskomfort lub silne reakcje emocjonalne.

Z kolei niedowrażliwość może prowadzić do poszukiwania intensywnych doznań zmysłowych, np. częstego kręcenia się, stymulacji dotykowej czy oglądania migających świateł. Te różnice w przetwarzaniu bodźców wpływają na codzienne funkcjonowanie i komfort dziecka.

Różnorodność i indywidualność objawów

Spektrum autyzmu jest bardzo szerokie, dlatego każde dziecko może przejawiać objawy w inny sposób i z różnym nasileniem. U jednych dzieci objawy mogą być subtelne i trudne do wykrycia, a u innych bardziej wyraźne i poważne. Niektóre dzieci mogą rozwijać się typowo, a następnie przejawiać regresję w nabytych umiejętnościach społecznych czy komunikacyjnych. Z tego powodu diagnoza i podejście terapeutyczne muszą być dostosowane indywidualnie do każdego dziecka.


Objawy autyzmu u małych dzieci mogą obejmować:

  • Brak reakcji na imię – dziecko może ignorować, gdy ktoś je woła.
  • Ograniczony kontakt wzrokowy – dziecko unika patrzenia w oczy.
  • Opóźniony rozwój mowy lub jej brak – dziecko nie mówi lub ma problemy z budowaniem zdań.
  • Niechęć do interakcji społecznych – preferuje samotność, nie nawiązuje relacji z rówieśnikami.
  • Powtarzalne ruchy – machanie rękami, kręcenie się, kołysanie.
  • Wąskie zainteresowania – intensywne skupienie na jednym temacie lub czynności.
  • Nietypowe reakcje sensoryczne – nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce (dźwięki, światło, dotyk).

Objawy autyzmu u starszych dzieci mogą obejmować:

  • Trudności w relacjach społecznych – dziecko może mieć problem z rozumieniem gestów, mimiki oraz przestrzeganiem norm społecznych.
  • Dosłowność w komunikacji – dziecko może mieć trudności ze zrozumieniem przenośni, sarkazmu lub żartów.
  • Powtarzalne ruchy i zachowania – uporczywe trzymanie się rutyn, rytuałów lub wykonywanie specyficznych ruchów.
  • Specyficzne, wąskie zainteresowania – intensywne skupienie na określonych tematach lub aktywnościach.
  • Problemy z adaptacją – dziecko może reagować niepokojem lub złością na zmiany.
  • Reakcje sensoryczne – nadwrażliwość na światło, dźwięk, tekstury lub potrzeba intensywnych doznań.
  • Problemy z zarządzaniem emocjami – częste wybuchy złości lub trudności w radzeniu sobie z frustracją.
  • Trudności w rozumieniu i przestrzeganiu zasad komunikacyjnych – na przykład problemy z naprzemiennością w rozmowie czy z inicjowaniem kontaktu.

Autyzm jest klasyfikowany jako zaburzenie ze spektrum, co oznacza, że jego objawy i ich nasilenie mogą występować w różnym stopniu. Na przykład, niektóre dzieci mają przeciętne lub wyższe niż przeciętne zdolności poznawcze i językowe (dawniej diagnozowane jako zespół Aspergera). Inne dzieci mogą mieć większe trudności, takie jak opóźnienie mowy, brak kontaktu wzrokowego, ograniczoną mimikę twarzy oraz wąskie, specyficzne zainteresowania, jak rozkład jazdy pociągów czy lokalizacje posterunków policji.

Osoby ze spektrum autyzmu różnią się poziomem zdolności w nauce, myśleniu i rozwiązywaniu problemów, od zaawansowanych po znacząco upośledzone. W zależności od stopnia nasilenia, mogą wymagać różnego poziomu wsparcia – od codziennej pomocy po samodzielność z niewielkim wsparciem.

Objawy mogą przybierać różne formy w spektrum autyzmu. Najczęściej dotyczą trudności w komunikacji, nawiązywaniu relacji społecznych oraz powtarzalnych zachowań.

Osoby z ASD mogą mieć odmienne sposoby komunikacji i interakcji w porównaniu z większością społeczeństwa. Często spotykają się z wyzwaniami w używaniu i rozumieniu zachowań niewerbalnych, takich jak gesty, mimika twarzy czy mowa ciała. Dodatkowo, mogą mieć trudności z przestrzeganiem zasad komunikacji, takich jak zmiana ról podczas rozmowy.


Wczesna diagnoza w poradni FOCUS jest kluczowa, aby pomóc dziecku i rodzicom w zrozumieniu potrzeb dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Test przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 12 do 30 miesięcy, których niewerbalny wiek umysłowy wynosi minimum 12 miesięcy. Wymogiem jest, aby dziecko potrafiło samodzielnie przejść kilka kroków. Postawienie oficjalnej diagnozy przez lekarza psychiatrę jest możliwe po 3 roku życia dziecka chyba, że objawy są tak silne, że lekarz podejmie decyzję o wcześniejszej diagnozie.

Kompleksowa ocena

Ocena obejmuje kilka wizyt z psychologiem diagnostą, który specjalizuje się w diagnozowaniu dzieci z podejrzeniem autyzmu lub innymi zaburzeniami komunikacji. Proces diagnostyczny jest dostosowany do potrzeb każdej rodziny i obejmuje szczegółową analizę zachowania i rozwoju dziecka.

Zaleca się dostarczenie pełnej dokumentacji medycznej, szczególnie związanej z chorobami przewlekłymi, historią hospitalizacji, poważnymi urazami oraz wcześniejszym leczeniem psychiatrycznym. Warto również przygotować listę aktualnie przyjmowanych przez dziecko leków.

Proces diagnozy

Diagnoza opiera się na dokładnej obserwacji zachowań dziecka, rozmowach z rodzicami oraz ocenach poznawczych, mowy i języka. Nasi specjaliści przeprowadzają obserwację opartą na zabawie, aby sprawdzić rozumienie słów, umiejętności społeczne, takie jak naśladowanie, inicjowanie interakcji i wzajemność.

W ramach diagnozy wykorzystujemy różnorodne narzędzia, w tym ceniony test ADOS-2, aby uzyskać kompleksowy obraz zaburzeń dziecka lub jego brak.

Spotkanie podsumowujące i wsparcie

Po zakończeniu oceny rodzice spotykają się z naszym specjalistą, aby omówić wyniki i otrzymać szczegółowe zalecenia wraz z oficjalną oceną sporządzoną na piśmie. W przypadku otrzymania pozytywnej oceny pod kątem autyzmu, rodzice mają możliwość rozmowy z psychologiem na temat dalszych zaleceń, terapii czy wyrażenia swoich obaw. Warto również przygotować się do tej rozmowy w domu zapisując wszystkie pytania, aby móc otrzymać odpowiedź na wszystkie problemowe kwestie.


Specjaliści wykorzystują standaryzowane narzędzia diagnostyczne, aby dokładnie ocenić zaburzenia ze spektrum autyzmu u dzieci. Jednym z głównych narzędzi jest ADOS-2 (Harmonogram Obserwacji Diagnostycznej Autyzmu), który umożliwia ocenę takich obszarów jak komunikacja, interakcje społeczne, zabawa oraz powtarzalne zachowania.

Podczas badania ADOS-2 specjalista aktywnie wchodzi w interakcje z dzieckiem, angażując je w różne działania społeczne i zabawowe, co pozwala na obserwację kluczowych wskaźników diagnostycznych.

Specjalista ocenia, czy dziecko odpowiada na swoje imię i jak uczestniczy w zabawach wyobrażeniowych. Obserwuje zarówno komunikację werbalną, jak i niewerbalną, zwracając uwagę na charakterystyczne objawy autyzmu, takie jak trudności w interakcjach społecznych adekwatnych do wieku, ograniczone zainteresowania czy powtarzalne zachowania lub sposób mówienia.

Ocenie podlega komunikacja werbalna i niewerbalna, umiejętności społeczne, zabawa oraz zainteresowania o powtarzalnym charakterze.

.

Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice

Poradnia FOCUS w Katowicach oferuje kompleksowe wsparcie dla dzieci z autyzmem, które obejmuje farmakoterapię, psychoterapię, zajęcia z fizjoterapeutą, logopedą oraz trening umiejętności społecznych (TUS).

Choć autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego nie da się całkowicie wyleczyć, odpowiednie metody terapeutyczne pomagają łagodzić objawy, poprawiać funkcjonowanie i jakość życia osób ze spektrum autyzmu. Celem jest wspieranie rozwoju komunikacji, interakcji społecznych oraz codziennych umiejętności.

Ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych, behawioralnych i neurorozwojowych u dzieci i młodzieży z objawami ASD. Mogą one obejmować nadmierną ruchliwość, trudności z koncentracją, impulsywność, tiki, zaburzenia nastroju, stany lękowe, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, a także stany psychotyczne. Mogą występować również zaburzenia napadowe, problemy ze snem, odżywianiem oraz upośledzenie umysłowe.

Rozpoznanie i uwzględnienie tych współistniejących zaburzeń jest kluczowe dla stworzenia skutecznego planu wsparcia i leczenia. Terapia może opierać się także na leczeniu farmakologicznym, ponieważ daje możliwość wyeliminować wiele objawów, które współwystępują z autyzmem.

Terapeuci koncentrują się na rozwijaniu umiejętności społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych. Poprzez terapie behawioralne, takie jak terapia poznawczo-behawioralna czy terapia behawioralna, dzieci uczą się rozpoznawania i regulowania emocji, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Terapia pomaga również w redukcji zachowań powtarzalnych oraz w poprawie funkcjonowania w codziennym życiu.

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) jest dedykowanym programem, który uczy dzieci z autyzmem, jak budować i utrzymywać relacje społeczne, rozpoznawać emocje, prowadzić rozmowy oraz współpracować w grupie. Poprzez ćwiczenia i modelowanie sytuacji społecznych, dzieci uczą się, jak odpowiednio reagować na emocje swoje i innych oraz jak radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.

Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice, diagnoza autyzmu Gliwice

Fizjoterapia w kontekście autyzmu koncentruje się na poprawie zdolności motorycznych, koordynacji oraz integracji sensorycznej. U dzieci z ASD mogą występować trudności z równowagą, planowaniem ruchowym czy koordynacją ruchową. Fizjoterapeuci pracują nad zwiększeniem sprawności fizycznej dziecka, co wpływa na jego zdolność do aktywnego uczestnictwa w codziennych czynnościach i zabawie.

Logopedia odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych u dzieci z autyzmem. Terapie logopedyczne pomagają w budowaniu i rozwijaniu mowy, poprawie artykulacji oraz wzmacnianiu umiejętności komunikacji niewerbalnej. Terapeuci logopedzi często pracują nad poprawą kontaktu wzrokowego, zrozumieniem poleceń i rozwijaniem spontanicznej komunikacji.

Sprawdź także:
Oznaki autyzmu u niemowląt
Pierwsze objawy autyzmu u niemowląt i małych dzieci
Czy mam autyzm? Jak rozpoznać autyzm u dorosłych?
Jak radzić sobie z hejtem w Internecie?

Tagi: diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice, autyzm Gliwice, autyzm u dziecka Gliwice, leczenie autyzmu u dziecka Gliwice, terapia autyzmu u dziecka Gliwice

Diagnoza autyzmu u dzieci Gliwice


Masz pytania? Zadzwoń do Nas! Chętnie pomożemy.

Rejestracja online

Zadzwoń do nas!