Czy uspokajające preparaty ziołowe są skuteczne ?

Często bywasz zmęczony, cierpisz na bezsenność, budzisz się w nocy wiele razy, a stres dnia codziennego przynosisz z pracy do domu i na odwrót? Wszystko to ma na każdego z nas bardzo destrukcyjny wpływ, ale możemy sobie pomóc w bardzo prosty sposób, ponieważ uspokajające preparaty ziołowe są skuteczne i dostępne praktycznie w każdej aptece bez recepty.

W tym artykule przedstawię Ci 5 najpowszechniejszych ziół uspokajających stosowanych w łagodnych stanach depresji, sytuacjach powodujących stres i bezsenność.

Fitoterapia

W współczesnych czasach z powodu intensywnego rytmu życia powodującego stres, pośpiech oraz wypalenie zawodowe, nieustannie wzrasta liczba osób cierpiących na zaburzenia depresyjne, lękowebezsenność. Aby temu zapobiegać trzeba zacząć od profilaktyki i leczenia już początkowych stanów napięcia. Warto zapytać psychiatrę lub psychologa o skuteczne ziołowe preparaty uspokajające.

Ten dział medycyny to fitoterapia, nazywana także ziołolecznictwem. Preparaty ziołowe posiadają skuteczne działanie uspokajające, potwierdzone badaniami, ale najważniejsze przy stosowaniu jest zachowanie odpowiedniej dawki leku i długości kuracji. 

Ziołowe preparaty uspokajające są skuteczne

Poniżej znajdziesz ziołowe preparaty uspokajające, które są skuteczne oraz dostępne bez recepty. Stosowane są w leczeniu m.in takich zaburzeń jak depresja, bezsenność, streslęk.


1. Kozłek lekarski, zwany również walerianą.
Valeriana officinalis
Waleriana wykazuje działanie uspokajające, działa na bezsenność oraz łagodzi stany napięcia lękowego i stres. Nalewka z kozłka łagodzi także objawy u dzieci chorych na ADHD. Ziołowe preparaty należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza lub farmaceuty, ale należy pamiętać, aby nie stosować ich dłużej niż miesiąc.



2. Melisa lekarska
Melissa officinalis
Melisa stosowana jest w stanach pobudzenia nerwowego oraz leczenia zaburzeń takich jak lęk i bezsenność. Napar z melisy łagodzi silny stres i zdenerwowanie, nerwicę, nadmierne pobudzenie i problemy z codziennym zasypianiem. Melisa wykazuje także działanie rozluźniające w przewodzie pokarmowym. Swoje uspokajające działanie zawdzięcza olejkom eterycznym stosowanym dodatkowo w aromaterapii.



3. Lawenda lekarska
Lavandula officinalis
Lawenda lekarska stosowana jest profilaktycznie w zaburzeniach samopoczucia, sytuacjach powodujących lekki stres, niepokój, bezsenność oraz w dolegliwościach jelitowych na tle nerwowym działając uspokajająco. Dzieje się tak ponieważ olejek eteryczny pozyskiwany z kwiatów lawendy bezpośrednio oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy, ułatwiając np. zasypianie. Ponadto, olejki lawendowe stosowane są również w aromaterapii.



4. Dziurawiec zwyczajny
Hypericum perforatum
Dziurawiec zwyczajny posiada bardzo wielokierunkowe działanie, a jego ekstrakty alkoholowe stosowane są w stanach depresyjnych. Bezpieczna kuracja dziurawcem trwa od 4 do 6 tygodni. Trzeba pamiętać, że dziurawiec jest skuteczny w leczeniu depresji, ale należy go stosować samodzielnie i nie łączyć z innymi lekami przeciwdepresyjnymi. Warto też pamiętać, że stosowanie go u kobiet w ciąży i podczas laktacji nie jest zalecane, ze względu na brak wiarygodnych badań klinicznych.



5. Chmiel zwyczajny
Humulus lupulus
Chmiel zwyczajny, a konkretnie szyszki chmielu i lupulina stosowane są w stanach lękowych, łagodzą stres, działają rozkurczowo, ułatwiają trawienie i pomagają w leczeniu takich zaburzeń jak nerwica, bezsenność i nadmierna drażliwość. Chmiel jest zatem rośliną wykazującą wiele walorów leczniczych, nie jest zatem stosowany jedynie w przemyśle browarniczym, ale również w fitoterapii, działając uspokajająco na liczne problemy.


Czy preparaty ziołowe są bezpieczne ?

Wiesz już, że uspokajające preparaty ziołowe są skuteczne, teraz skupimy się na bezpieczeństwie ich stosowania.

Ludzie od niepamiętnych czasów sięgają po uspokajające preparaty ziołowe, współcześnie w aptece znajdziemy całą gamę suplementów, leków lub nalewek. Łatwy dostęp do preparatów ziołowych przyczynił się do stosowania ich bez ograniczeń. Warunkiem bezpiecznej terapii jest stosowanie się do rad farmaceutów i lekarzy. 

Jednakże fitoterapia jest o wiele bezpieczniejszą metodą terapii, niż leki syntetyczne. Fitoterapia wywołuje mniej działań niepożądanych oraz wykazuje niską tendencję do uzależnień, ale należy pamiętać aby zapytać farmaceutę lub lekarza, czy są przeciwwskazania do stosowania jej z innymi lekami, które przyjmujemy na co dzień. 

Przykładowo, wyciąg z dziurawca ze względu na swój mechanizm działania, może osłabiać lub nasilać działanie innych leków, ponadto może potęgować działanie alkoholu. Badania kliniczne udowodniły interakcje dziurawca z lekami przeciwko depresji, dlatego wskazana jest 2-tygodniowa przerwa między kuracją tymi lekami, a terapią opartą o preparaty ziołowe.

Warto pamiętać, że podczas terapii zielem dziurawca powinniśmy unikać ekspozycji na słońce ze względu na działanie fotouczulające. 

Jak widzisz, uspokajające preparaty ziołowe są skuteczne tylko wtedy kiedy stosujemy je według zaleceń specjalistów, w sposób bezpieczny.

Czym się kierować przy wyborze skutecznego preparatu ziołowego?

Najważniejszą zasadą przy wyborze uspokajającego preparatu ziołowego jest kryterium jego rejestracji: lek czy suplement diety. Sięgając po lek mamy większą pewność co do jego skuteczności, bezpieczeństwa i zawartości substancji czynnej w preparacie. 

Należy również pamiętać o formie leku. Substancje czynne zawarte w ziołach, które warunkują nam działanie preparatu, mogą posiadać rozpuszczalność w tłuszczach lub wodzie. Jeśli substancja jest lipofilna, czyli nie przechodzi do wyciągów wodnych, takich jak napary czy herbaty, to terapia może okazać się nieskuteczna.

Natalia Gruszka
Studentka farmacji na Śląskim Uniwersytecie Medycznym
Bibliografia:
Anna Kot: Zastosowanie fitoterapii i aromaterapii w działaniach psychoterapeutycznych
Natalia Dobros: Zioła o działaniu uspokajającym i przeciwdepresyjnym
Bolesław Broda: Zarys botaniki farmaceutycznej
Anna Wiela-Hojeńska, Łukasz Łapiński: Niepożądane działania leków – rodzaje, podział, przyczyny i skutki ekonomiczne

Udostępnij wartościową treść znajomym!

Blog

W tym artykule przedstawię Ci 5 najpowszechniejszych ziół uspokajających stosowanych w łagodnych stanach depresji, sytuacjach powodujących stres i bezsenność.

Jak budować u niego naturalną pewność siebie i asertywność?
Takie pytania z ust rodziców padają bardzo często. W poniższym artykule przytoczę kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć naturalną pewność siebie u Twojego dziecka.

Kilka porad
przydatnych w czasie
kryzysu epidemiologicznego.

Każdy charakter pracy ma
swoje plusy i minusy.
Coś co dla jednegobędzie zbawieniem
– dla drugiego będzie … wypaleniem.

Czym jest jąkanie? Jakie są jego objawy?
Co robić, by pomóc swojemu dziecku?
Mamy dla was 8 porad!

Nurty psychoterapii

Czy Ty też zastanawiałeś się skąd biorą
się Twoje codzienne problemy?
W znalezieniu odpowiedzi pomoże
skrojona na miarę psychoterapia.

Stres, liczne obowiązki, deadline.
Wszystko to może wpłynąć na kondycję
psychiczną Twojego pracownika.
Pamiętaj, możesz mu pomóc.

Dowiedz się więcej o tym czym jest integracja sensoryczna
i jak może pomóc Twojemu dziecku
w codziennych czynnościach.

Stan gotowości, niepokój, napięcie i niepewność.
Do tego dyskomfort
w brzuchu.
Brzmi znajomo?
Tak działa stres.

Dowiedz się więcej o tym czym jest stres
i jak można sobie z nim poradzić?

5 zaburzeń związanych z uzależnieniami

Czy schizofrenia może
mieć związek z alkoholem
i nadużywaniem narkotyków?
Czy nadużywanie leków może
powodować zaburzenia psychiczne?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem?

Poznaj pięć prostych metod,
które pomogą Ci nauczyć Twoje dziecko
jak radzić sobie z lękiem.

Twoje dziecko boi się iść do szkoły?

Czym jest fobia szkolna?
Jakie są jej objawy?
Kto ją diagnozuje i jak ją leczyć?

7 sposobów na rozwijanie mowy dziecka

Sprawdź jak w kilku prostych
krokach możesz pomóc swojemu
dziecku rozwijać mowę.

Jak radzić sobie z agresją u dzieci?

Dowiedz się co może
powodować agresję
i poznaj skuteczne metody
radzenia sobie z agresją u dzieci.

17 wskazówek jak wspierać dziecięcą pewność siebie

Jak zachęcać i wspierać dziecko
w radzeniu sobie z nowymi
i trudnymi rzeczami?

Zakłopotanie, lęk i rumieńce na twarzy w różnych sytuacjach społecznych

Rumienisz się podczas
publicznych wystąpień?
Sprawdź dlaczego
i jak możesz temu zaradzić.

Skupiamy się na Tobie.